Dé drie onderdelen om beter te golfen

golfer

Golf … wat een heerlijke sport om te doen, maar er zijn van die momenten dat u uw clubs liever aan de wilgen hangt of overweegt om de clubs een ‘nat pak’ te geven.

Golf is niet gemakkelijk, naar onze mening zelfs een van de moeilijkste sporten ter wereld. Welke sport in de wereld kent zoveel variabelen die van invloed kunnen zijn op het spelresultaat zoals weersomstandigheden, baan layout, balligging, hindernissen, tijdsduur, concentratievermogen, fysieke gesteldheid, mentale gesteldheid, vorm van de dag … enz?

Om een goed rondje golf te spelen is het belangrijk dat een groot aantal van deze variabelen ‘groen licht’ hebben. Dat geeft u vertrouwen, en vertrouwen zorgt ervoor dat u zich comfortabel voelt in het spel, met de baan en het materiaal waar u mee speelt.

Training van de swing en training op het mentale gedeelte van de golfsport helpen al heel goed om de juiste vorm te vinden, maar zeker zo belangrijk is uw fysieke conditie en de golf uitrusting waar u mee speelt. U kunt zich voorstellen dat wanneer u zomaar een golfset ergens in een golfshop koopt, dat de kans klein is dat deze set precies past bij uw fysieke en dynamische golfeigenschappen. Ook al doen reviews u geloven dat de golfset die u op het oog heeft nog beter is dan alle voorgaande edities, kunt u zich afvragen of die golfset precies bij u past.

Kortom… Dit zijn dé 3 onderdelen die belangrijk zijn voor golfen met plezier:

Techniek – Conditie – Materiaal

Techniek

Uw techniek kunt u onder begeleiding van een golfpro middels lessen en de bijhorende oefeningen ontwikkelen tot een niveau welke bij u past. In de golfsport is het volgen van lessen een vaste waarde om beter te worden en heeft iedere golfer meerdere malen onder begeleiding van een golfpro zijn spel verder ontwikkelt.  Een absolute aanrader om uw techniek op niveau te houden.

Conditie

Golfers zijn er in vele maten en soorten. Een rondje golf vergt het een en ander van uw conditie en bent u fit genoeg om 9, 18 of 27 holes te kunnen lopen?  Ook de golfswing zelf vergt het een ander van uw fysieke mogelijkheden. Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor de fysiek van de golfer. Veel fysiotherapeuten hebben zich bekwaamd in het behandelen van golfblessures en het maken van fitness programma’s om golf blessures te voorkomen en uw golf conditie te verbeteren. Laat uzelf een keer checken bij een gecertificeerde golffysiotherapeut en ontdek welke oefeningen u tot beter golf brengen.

Materiaal

Een goede setup van de golfstokken in uw tas is een belangrijke basis om elke gewenste afstand passend bij uw spel te kunnen overbruggen. Maar heeft u zichzelf wel eens afgevraagd of het materiaal waar u mee speelt past bij uw statische en dynamische eigenschappen? Clubfitting is de manier om dat te laten onderzoeken of het materiaal waar u nu mee speelt of materiaal wat u overweegt te kopen past bij uw statische en fysieke eigenschappen. De kans dat een ‘standaard productie set’ past bij uw golfeigenschappen is vrij klein. De kans dat u met een passende set een golfshop uit loopt is eveneens vrij klein. We zien steeds vaker dat golfshops een ‘clubfitting’ aanbieden voordat u een keuze maakt om een nieuwe set aan te schaffen. U slaat dan een tiental minuten wat ballen op een simulator en de  ‘computer’ komt dan met een advies voor het nieuwe materiaal en u bent ‘gefit’ … Zo werkt het echter niet echt! In Nederland zijn de professionele clubfitters met gemak op een hand te tellen, en Custom Built Golf Clubs Almere is er daar een van.

golfer2
finetuning2

Optimalisatie van uw materiaal

Een goede fitting sessie neemt enkele uren in beslag waarbij geluisterd wordt naar uw golfervaringen en golfambities, en worden al uw clubs op de belangrijkste statische clubeigenschappen gemeten en vergeleken met uw dynamische swingeigenschappen. Na analyse hiervan wordt bepaalt of u en uw huidige golfset een goede match vormen en kunnen uw clubs, indien nodig, geoptimaliseerd worden. Bij een goede clubfitter is dat het uitgangspunt … optimalisatie van uw huidig materiaal.

Uiteraard is het ook mogelijk om nieuw materiaal op uw specificatie te laten maken. Het is helaas vaak niet mogelijk om zogenaamde A merken door een fitter uit losse componenten de ideale set voor u te laten bouwen. Hier beperkt het zich meestal tot het inkorten of verlengen van de clubs met eventueel een nieuwe grip op de juiste gripdikte. Het is in ieder geval al wat, maar vaak niet voldoende om tot een ideale setup te komen. Daarom werken de meeste clubfitters met materialen die voor deze branche als component te verkrijgen zijn, zodat er een keuze gemaakt kan worden uit clubhoofd, shaft en grip die geschikt zijn voor u en uw spel.

Voor golfers van elk niveau

Veel golfers denken dat clubfitting alleen bedoeld is voor heel goede golfers … Dat is niet het geval … Clubfitting is goed voor golfers van elk niveau! Zodra u zeker weet dat golf uw sport is, is clubfitting een ‘must’ naast een goede techniek en conditie, naar beter golf!